۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۸۷۱۶

بازگشایی مدارس و تکلیف رسانه ملی

یکی از مهمترین وظایف رسانه این است که بایستی جو علم آموزی و فراگیری دانش را قبل از شروع مدارس برای دانش آموزان و محصلین فراهم آورد
بازگشایی مدارس و تکلیف رسانه ملی
یکی از مهمترین حوادث سالانه در هر کشوری بازگشایی مدارس و آغاز سال نو تحصیلی است . در کشور ما هم با وجود میلیون‌ها دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و نیز به تبع آن میلیون‌ها خانواده که دارای فرزندان محصل هستند.
در این بین رسانه ملی هم به عنوان اصلی‌ترین رسانه مردم وظایفی را برای آغاز هر چه با شکوه‌تر و البته کمک به والدین و دانش آموزان و نیز مسئولان آموزش و پرورش بر عهده دارد.
 

یکی از مهمترین وظایف رسانه این است که بایستی جو علم آموزی و فراگیری دانش را قبل از شروع مدارس برای دانش آموزان و محصلین فراهم آورد و در قالب برنامه‌های مختلفی که تدارک می‌بیند از پیش از شروع مدارس به استقبال کسب دانش و سواد و علم برود و این مسئله را به عنوان گفتمان غالب جامعه دانش‌آموزی کشورمان جا بیندازد، تا دانش آموزان به خاطر این وقفه‌ای که افتاده است با درس و مشق و کلاس و آموزش بیگانه نباشد و فرصت زیادی برای تطابق مجدد با شرایط و جو مدارس از دست نرود. 
وظیفه دیگر رسانه ملی، این‌ است که در برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون لازم است تغییراتی هم به لحاظ ساختاری و هم محتوایی ایجاد شود و نسبت به نیازها و ملزومات روانشناسی دانش‌آموزان در دوران مدارس، برنامه‌های کودک و نوجوان هم تغییراتی داشته باشند و بر این اساس تهیه و پخش گردند.
 
از سوی دیگر بخشی از مخاطب رسانه ملی همزمان با بازگشایی مدارس، خانواده‌ها و والدین دانش آموزان هستند. خصوصا که از امسال شاهد تحصیل در مقطع کلاس ششم ابتدایی هم هستیم و بسیاری از خانواده‌ها نسبت به این تغییرات جدید اطلاعات کافی و لازم ندارند و رد ابهامات زیادی به سر می‌برند.
علاوه بر این مسئله، رسانه ملی بایستی تلاش کند، تا ابهامات و دغدغه‌های والدین را در مورد بسیاری از موضوعات مختلف تحصیلی دانش‌آموزان برطرف نماید و به ارتقاء کیفیت تحصیلی دانش اموزان کمک کند.
 
اما وظایف حاشیه‌ای و در واقع کمک وظایف دیگری هم رسانه ملی همچون سال‌های گذشته می‌تواند داشته باشد. به‌خصوص در مباحث نظارتی مربوط به مدارس. یکی از چالش‌های اصلی خانواده‌ها مباحثی است همچون اخذ مبالغ غیر قانونی یا موانع مختلفی که در راه ثبت نام و تدارکات مربوط به مدارس فرزندان‌شان است، که البته وظیفه اصلی بر عهده نهادهای مربوطه و سازمان آموزش و پرورش هم خواهد بود؛ ولی از لحاظ رسالت رسانه‌ای، رسانه ی ملی می‌تواند در این حوزه‌ها همچون سال‌های پیش وارد میدان شود و ضمن ایجاد پل‌های ارتباطی با مردم در فرایند نظارت و رسیدگی به تخلفات نقش مستقیم و برجسته‌ای ایفا نماید.
 
مورد دیگری هم که می‌توان به آن اشاره نمود، همکاری صدا و سیما با پلیس راهنمایی و رانندگی در برقراری نظم و امنیت دانش‌آموزان همزمان با آغاز مدارس است. تجربه موفق سال‌های گذشته می‌تواند نوید بخش یک همکاری موفق دیگر در سال جاری باشد که موجب آرامش خاطر و احساس امنیت خانواده‌ها نسبت به فرزندان‌شان حین رفت و برگشت از مدارس است.
 
البته تا به امروز در همین راستا فعالیت‌هایی آغاز شده است و به عنوان مثال در بخش همکاری با پلیس و یا پاسخ به ابهامات خانواده‌ها در مورد ورود فرزندانشان به مدرسه و مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های آنان برنامه‌هایی تدارک دیده شده است و حتی در بسیاری از برنامه‌های خانواده محور سیما هم این موضوع نمود پیدا کرده است و عموما این روزها در یک بخش از برنامه‌های خود به موضوعات مربوط به مدرسه دانش آموزان می‌پردازند.
 
ولیکن یک حرکت منسجم و هدفمند در راستای ابعاد مختلف این اتفاق بزرگ، چه از منظر وظایفی که فرزندان و دانش آموزان دارند که بیشتر از جنبه های تربیتی مد نظر است و این برنامه های تربیتی بایستی در افق حرکت رسانه ی ملی نهادینه شوند و نیز از منظر وظایف والدین و آنچه در این مورد باید بدانند بایستی از سوی رسانه ی ملی در طول ایام سال تحصیلی همچون گذشته با قوت تداوم یابد .

یاداشت از:حزب

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۲۹:۱۲

28 Dec 2019